Jawor, Świdnica i Strzegom

Po ubiegłorocznej wyprawie na festiwal Bachowski do Świdnicy ( 2017.08 - Świdnica przy dźwiękach Bacha) w tym roku Ewa i Janusz zaproponowali nam wyjazd do Jawora i Świdnicy. Ponieważ w zeszłym roku bardzo nam się podobało więc umówiliśmy się na spotkanie w Kościele Pokoju w Jaworze. To obok kościoła świdnickiego drugi z Kościołów Pokoju w Polsce. Z trzech, które powstały zachowały się te dwa. Pogoda była piękna. Ewa i Janusz podjechali na parking koło kościoła w dwie minuty po nas smile - jak byśmy mieli zsynchronizowane GPS-y. Poszliśmy więc zwiedzać kościół.

Kościół Pokoju w Jaworze jest największą drewnianą budowlą o funkcjach religijnych na świecie. W roku 2001 został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Historię kościołów pokoju opisałem w artykule z poprzedniego roku.

Budowę kościoła w Jaworze rozpoczęto 24 kwietnia 1654 roku uroczystym położeniem kamienia węgielnego. Pracami kierował Albrecht von Saebisch. Konstrukcję drewnianą wznosił z pomocnikiem majster ciesielski z Jawora – Andreas Gamper. W dniu 30 października 1655 roku budowla była już zadaszona. W dniu 23 grudnia 1655 roku w czwartą niedzielę adwentu ks. Christian Hoppe dokonał uroczystego poświęcenia świątyni modlitwą i Słowem Bożym. Nadano jej wezwanie Ducha św. Budowla mogła pomieścić 6000 osób w nawie głównej i dwóch nawach bocznych. Nawa główna miała 43,5 m długości, 14,1 m szerokości i 16 m wysokości. Każda z naw bocznych była szeroka na 5,3 m i wysoka na 10 m. W roku 1656 wyposażono kościół w drewnianą chrzcielnicę, ławy, krzesła i taborety. W 1670 roku wstawiono ambonę wykonaną przez Mathiasa Knote z Legnicy, a w roku 1672 do świątyni wstawiono ołtarz wykonany przez Martina Schneidera z Kamiennej Góry. Po drugiej wojnie światowej kościół powoli niszczał. Dopiero po koniec lat osiemdziesiątych XX wieku rozpoczęto drobne remonty. W latach dziewięćdziesiątych staraniem księdza Kluza przeprowadzono generalny remont który trwał prawie 10 lat. Jedną z najważniejszych chwil w dziejach jaworskiej świątyni był 13 grudnia 2001r. Komitet UNESCO postanowił o wpisaniu Kościoła Pokoju na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO! W uzasadnieniu napisano m. in.: Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy zostały wyróżnione, ponieważ „należą do unikatowych obiektów w skali Europy i świata.” Uroczystość wręczenia certyfikatu UNESCO odbyła się 7 września 2002r.

Po wizycie w Kościele przeszliśmy jeszcze na rynek w Jaworze gdzie obejrzeliśmy pochodzący z połowy XIX wieku ratusz z 61 metrową średniowieczną wieżą.

Z Jawora pojechaliśmy do Świdnicy gdzie w Barokowym Zakątku mieliśmy rezerwację noclegów. Wieczorem mieliśmy przyjemność wysłuchać koncertu w Kościele. Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa wykonała Oratorium Haendla "Juda Machabeusz".

W niedzielę wzięliśmy jeszcze udział w uroczystym nabożeństwie festiwalowym "Muzyka w liturgii" które uświetnili soliści z Capella Cracoviensis.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy jeszcze Strzegom i zwiedziliśmy Bazylikę Mniejszą w tym mieście. Bazylika to najcenniejszy zabytek Strzegomia. Jest jednocześnie jednym z największych kościołów na Dolnym Śląsku - długość nawy wynosi 76 metrów, wysokość do 26 metrów, szerokość korpusu 26 metrów. To piękny przykład architektury gotyckiej.

Wewnątrz kościoła jest wiele cennych rzeźb głównie z XIV i XV wieku. Od 2012 roku kościół jest wpisany na listę 'Pomników Historii". Podziękowania dla Ewy i Janusza za kolejną piękną dawkę architektury i muzyki.